در سال 1402 مشکل جذب نیروی انسانی از مهمترین معضلات شرکتها و سازمانها شده است .وقتی شرکتها و سازمانها بدلایل مختلف تعدادی نیروی انسانی خود را از دست بدهند , باید برای جذب آنها استراتژی و برنامه مناسب داشته باشند.

زیرا مهمترین سرمایه هر کسب و کاری میتواند نیروی انسانی کارآمد و توانمند آن سازمان باشد.

برهمین اساس میخواهیم به دلایل عمده ضعف در جذب نیروی انسانی اشاره کنیم :

_ نداشتن سیستم جذب مناسب در سازمان

درخیلی از سازمانها واحد جذب نیرو بصورت تخصصی ندارند و علاوه برآن ساختار مناسبی هم برای روند پذیرش نیرو ندارند و هنوز به همان سبک سنتی رفتار میکنند , در حالیکه روش برخورد و جذب برای هر نسل متفاوت است . ( استفاده از آگهی سایت ها , آگهی استخدام کاغذی و … ) .

در این سازمانها بیشترین اهمیت به پر کردن فرمهایی است که عملا” کارایی لازمی ندارند و در عوض به بیشترین عامل شناسایی نیروی مناسب که همان روش مصاحبه است اهمیت چندانی قایل نشده و در خیلی مواقع افرادی بعنوان مصاحبه کننده تعیین می‌شوند که درک کاملی از منابع انسانی و مصاحبه استخدام ندارند و برای تمامی مشاغل آنها جهت انجام مصاحبه انتخاب میشوند

به همین دلیل درصد بالای از جذب نیرو را در همان ابتدای فرآیند استخدام از دست میدهند .

_ استخدام شتابزده

بدلیل عدم توانمندی در جذب نیرو , هر نیرویی که مراجعه مینماید را جذب میکنند , که می تواند پیامدهای ناگوار بعدی را در سازمان رقم بزند.

_ نداشتن سیستم آموزشی مناسب در سازمان

افراد تازه وارد بدلیل نبود سیستم آموزشی مناسب نمیتوانند توانمندی های خود را با مجموعه جدید همگون نمایند و به لحاظ کاری دچار مشکل میشوند و این میتواند نرخ خروج نیروی انسانی از سازمان را بالا ببرد و سبب بحران های دیگر در سازمان شود.

_ محیط کار نامناسب در سازمان

برای پیشرفت در هرکاری عوامل محیطی همیشه یکی از تاثیرگذارترین عوامل بوده اند. در سازمانها باید شرایط کار بصورتی باشد که دارای کمترین استرس بوده و فشار کاری در حد استاندارد باشد , خیلی از سازمانها و شرکتها فشار کاری و استرس خارج از استاندارد دارند و مدام از اینکه نرخ خروج نیروی انسانی آنها زیاد بوده , شکایت دارند در حالیکه مشکل اصلی میتواند از نامناسب بودن محیط کار باشد .

_ حقوق و مزایای نامناسب در سازمان

در یکسری شرکتها حقوق هایی جهت کارکنان اختصاص میدهند که با کارهای انجام شده هیچ سنخیتی ندارد و نارضایتی نیروی انسانی را در پی دارد , بهمین دلیل میتوان در این شرکتها شاهد نرخ خروج نامتعارف باشیم.

_ و ….

نتیجه میگیریم در شرایط کنونی که نسبت نیروی انسانی با شغل ها بصورت مساوی نیست و کارفرماها در گرفتن و جذب نیروی انسانی بایکدیگر در رقابت هستند , باید علاوه بر داشتن اصول اساسی یک سازمان و داشتن محیط مناسب و رعایت روابط درون سازمان ، برای جذب نیروی انسانی برنامه و استراتژی مناسب داشت , در غیر اینصورت اگر سازمانی رفتار و استراتژی مناسب نداشته باشد محکوم به شکست میباشد .

ما در گروه مشاوره صنعتی آریانا همیشه به این نکته تاکید نموده ایم که مهمترین سرمایه هر سازمان و شرکتی نیروی انسانی آن مجموعه است , پس برای داشتن پرسنل و کارکنان کارآمد و وفادار برای سازمان خود باید خیلی اصولی رفتار نماییم.

گروه مشاوره صنعتی آریانا برای خیلی از شرکتها و سازمانها در بحث جذب نیرو بعنوان مشاور ( مشاوره صنعتی ) کمک شایانی انجام داده است.

شما کارفرمای عزیز اگر برای فرآیند استخدام و جذب نیروی خود فکر اساسی نداشته باشید در سال 1403 به مراتب بحران منابع انسانی بزرگتری را تجربه خواهید نمود ,

ما در گروه مشاوره صنعتی آریانا دارای خدمات متنوعی هستیم و هر موضوع توسط تیم کارشناسی خاصی اداره میشود. موضوعاتی از قبیل :

مشاوره صنعتی _ مشاوره منابع انسانی _ مشاوره فروش و بازاریابی _ مشاوره طراحی و گرافیک _ مشاوره تولید محتوا و اداره سایت و …

لازم به ذکر است در تمامی موارد ذکر شده برای مشاوره افراد گروه مشاوره صنعتی آریانا بصورت اجرایی در کنار شما در حصول نتیجه خواهند بود.

ما در گروه مشاوره صنعتی آریانا بعنوان امانت دار شما , رازدار مشکلات شما هستیم و سعی میکنیم با برطرف کردن مشکلات مختلف سازمان شما , با توجه به تجربه و دانش فنی خود شما را در مراحل مختلف از مشاوره کسب وکار ؛ برنامه ریزی مواد , برنامه ریزی تولید تا افزایش بهره وری کارکنان , افزایش راندمان ماشین آلات و … در کنار شما باشیم .

با کارشناسان ما تماس بگیرید moshaverehsanati.ir
09916300091
 _ 09122432408

واتساپ
Wa.me/989300899160
کانال تلگرام
 https://t.me/moshaverehsanati
اینستاگرام :
https://www.instagram.com/moshaverehsanati/
سایت :
https://moshaverehsanati.ir

پیام بگذارید